Hoge Raad: bestelknop webshop is onduidelijk

Inhoudsopgave

We hebben er allemaal al duizend keer op geklikt. Een bestelknop van een webshop. Recent heeft de Hoge Raad zich uitgesproken over de tekst op bestelknoppen van webshops. De juridische vraag: zijn teksten als “Bestellen“, “Bestelling plaatsen” of “Bestelling afronden” duidelijk genoeg voor consumenten om te weten dat ze ook daadwerkelijk een betalingsverplichting aangaan? Volgens de Hoge Raad was dat niet het geval. Dit kan grote gevolgen hebben voor alle online consumenten en voor iedereen met een webwinkel.

Bestelknop webshop

Volgens Europese regels moet een consument bij het afronden van een online aankoop duidelijk geïnformeerd worden dat een betalingsverplichting wordt aangegaan. Deze regel is bedoeld om consumenten te beschermen. Tegen verplichtingen uit aankopen die ze eigenlijk niet hadden willen doen, veroorzaakt door onduidelijkheid tijdens het bestelproces. In Nederland is deze regel opgenomen in art. 6:230v lid 3 BW.

In veel rechtszaken rondom online aankopen, speelt de vraag of de tekst op de bestelknop van een webshop aan deze regel voldoet. De uitspraken van rechters hierover zijn niet altijd hetzelfde geweest. Daarom had de rechtbank in Rotterdam in twee specifieke zaken vragen gesteld aan de Hoge Raad.

Bestelknop Bol.com

In de zaak Bol.com ging het om een bestelling op webwinkel bol.com. De consument had producten besteld en op de knop “Bestelling plaatsen” geklikt. Vervolgens heeft de consument niet betaald. Bol.com is daarna naar de rechter gestapt om betaling te eisen. De vraag aan de Hoge Raad was of de tekst “Bestelling plaatsen” op de knop duidelijk genoeg was om de consument te laten weten dat dit een betalingsverplichting betekende. De Hoge Raad oordeelde dat deze tekst onvoldoende duidelijk is. Volgens de Hoge Raad begrijpt de gemiddelde consument niet direct dat je een verplichting aangaat door alleen deze woorden op de knop te zien. Als de tekst op de bestelknop niet voldoet, dan kan een koopovereenkomst ongeldig worden verklaard. Dit betekent dat de consument het product moet teruggeven aan de webshop en het aankoopbedrag terugkrijgt.

Inschrijfknop opleiding

De tweede zaak betrof een consument die zich via een knop met de tekst “Schrijf je nu in” had aangemeld voor een opleiding. Na enige tijd stopte ze met de opleiding en betaalde ze niet meer. Ook in deze zaak oordeelde de Hoge Raad dat de tekst op de knop niet voldeed. De consument hoefde dus niet het volledige lesgeld te betalen, maar alleen een redelijke vergoeding voor de lessen die ze al had gevolgd.

Tot slot

De uitspraken van de Hoge Raad maken duidelijk dat (veel) webshops hun bestelknoppen zullen moeten aanpassen om te voldoen aan de Europese regels. Dit is belangrijk om problemen en juridische conflicten te voorkomen. Heb jij een webshop en/of vragen over deze uitspraken? Neem dan gerust contact op met Thomas van Weeren.

Bronnen:

https://www.hogeraad.nl/actueel/nieuwsoverzicht/2024/oktober/hoge-raad-tekst-bestellen-bestelling-plaatsen-bestelling-afronden/
Hoge Raad 4 oktober 2024, ECLI:NL:HR:2024:1366
Hoge Raad 4 oktober 2024, ECLI:NL:HR:2024:1355

De inhoud van deze blog is actueel op de datum van publicatie, maar het recht is voortdurend in beweging. Voor de meest recente juridische inzichten, neem gerust contact op met ons kantoor via [email protected] of 020 – 676 2500.

Deel deze blog: