Blauwe vinkjes
liegen niet
Facebook en whatsapp perikelen op de werkvloer.
Ondanks het feit dat we vandaag de dag nog steeds met de rechtbank moeten faxen, is de jurisprudentie behoorlijk bij de tijd. Hoe bindend zijn bijvoorbeeld de blauwe vinkjes van Whatsapp? Bewijzen de blauwe vinkjes dat een bericht daadwerkelijk is gelezen? En wie heeft zeggenschap over een zakelijke Facebookpagina? De werknemer die de pagina beheert of het bedrijf zelf? Het komt de laatste maanden allemaal voorbij in de rechtspraak. Lees in deze blog alle details, ter lering en vermaak.
Blauwe vinkjes van Whatsapp
In Whatsapp kan je zien of iemand een bericht heeft gelezen met behulp van twee blauwe vinkjes. Werkt dit ook voor de rechter? Een werknemer was op 1 juni 2017 in dienst getreden als consultant. De arbeidsovereenkomst werd door de werkgever niet verlengd op 30 april 2018, een maand voor de einddatum van 31 mei 2018. De werknemer claimt echter hiervan geen bericht te hebben ontvangen en vordert achterstallig loon.
Op de telefoon van de werkgever was te zien dat op 30 april 2018 om 19:17 uur een bericht was gestuurd met de aanzegging van het einde van de arbeidsovereenkomst. Het appje toonde twee blauwe vinkjes. Dit wees erop dat de werknemer het bericht had geopend. De werkgever had daarnaast een email op zijn laptop laten zien van 30 april 2018 waarin hij eveneens het contract beëindigde. Op de telefoon en de laptop van de werknemer waren deze berichten niet te zien.
De rechter was niet van gisteren. Die stelde dat het voor zowel WhatsApp-correspondentie als e-mailcorrespondentie vrij eenvoudig is om inkomende berichten van een andere partij te wissen. Dat is anders bij verzonden berichten. Als het al mogelijk was om in een lopend WhatsApp-gesprek berichten toe te voegen die nooit daadwerkelijk verstuurd zijn, dan zou dit een hoge mate van computerkennis vereisen. De rechter achtte de blauwe vinkjes voldoende bewijs om aan te tonen dat de arbeidsovereenkomst was geëindigd.
Beheer zakelijke Facebookpagina
Sommige bedrijven hebben een Facebookpagina. Vaak is een werknemer hiervoor verantwoordelijk en is dit gekoppeld aan het privé-account van deze werknemer. Zo ook bij een dierenasiel in Zaltbommel. Een werknemer (sinds 2008 in dienst) maakte in 2011 een openbaar toegankelijke Facebookpagina voor het asiel. Nadat ze in 2019 ontslag nam, werd ze verzocht de Facebookpagina aan het asiel over te dragen. Zij heeft dit meermaals geweigerd. Het asiel startte een kort geding tot overdracht van het beheer.
Het uitgangspunt van de rechter was dat degene die die pagina aanmaakt, in beginsel aanspraak maakt op het beheer. Dit kan anders zijn als een pagina is aangemaakt voor- of in opdracht van bijvoorbeeld een werkgever. Uit de pagina van het asiel bleek dat alle berichten gerelateerd waren aan het asiel. Denk aan berichten over het (her)plaatsen van honden en katten, algemene informatie over dierenaangelegenheden en tips over dierenverzorging. Uit het rooster van het asiel bleek ook dat de werknemer 4 uur per week werd vrijgesteld van ander werk om de pagina bij te houden. De conclusie was dan ook dat het beheer van de pagina toekwam aan het asiel. De werknemer moest dit op straffe van een dwangsom van € 1.000,- per dag wijzigen*.
Vragen over deze blog? Neem dan gerust contact op met Felix Chorus of één van onze andere specialisten.
Bronnen:
Rechtbank Rotterdam d.d. 16 oktober 2019, ECLI:NL:RBROT:2019:7519
Rechtbank Gelderland d.d. 18 oktober 2019, ECLI:NL:RBGEL:2019:4651
Liever direct contact opnemen?
Schroom niet, bel of mail ons vandaag nog
Op de hoogte blijven?
Laat je e-mailadres achter en ontvang als eerste onze laatste blogs en updates in je mailbox.