De juridische kant
van een kappersbezoek
Resultaatsverplichting of inspanningsverplichting?
We kennen het allemaal: het periodieke bezoekje aan de kapper. Het gewoontedier zal vaak om een standaard knipbeurt vragen. Maar soms kan je voor speciale aangelegenheden of in een gekke bui specifieke wensen hebben. Dat was het geval bij een kwestie die speelde bij de Rechtbank Rotterdam, waarbij een vrouw de kapper verantwoordelijk hield voor een mislukte behandeling. Heeft een kapper nou een resultaatsverplichting of ‘slechts’ een inspanningsverplichting? Lees het antwoord in deze blog.
Resultaatsverplichting vs. Inspanningsverplichting
Het uitgangspunt is dat een overeenkomst moet worden nageleefd. Wanneer een overeenkomst niet (goed) wordt nageleefd, dan kan je aansprakelijk worden gehouden voor schade. Een belangrijk element om te bepalen of dit zo is, is de vraag of sprake is van een resultaatsverplichting of een inspanningsverplichting. Het verschil is dat bij een resultaatsverplichting een vooraf bepaald resultaat moet worden behaald. Bij een inspanningsverplichting is dat niet het geval en ben je alleen aansprakelijk als je onvoldoende zorg of inspanningen hebt geleverd.
De kwestie
Voor het geboortefeest van haar neefje wilde een vrouw haar haarkleur blauw laten verven. Zij is hiervoor naar een kapsalon gegaan die zei expert te zijn op dit gebied. De vrouw zou meerdere behandelingen ondergaan om het gewenste resultaat te bereiken. Maar na twee behandelingen werd het gewenste resultaat nog niet bereikt. De vrouw vertrok merkbaar ontevreden uit de kapsalon. Vervolgens is zij met haar mislukte kapsel verschenen op het geboortefeest.
Volgens de kapsalon was de uitgangspositie voor het verven van de haarkleur niet optimaal. Het haar was zwart met rode pigmenten en daarnaast beschadigd. De kapsalon heeft zich naar haar beste kunnen ingespannen en bood een derde behandeling aan. De vrouw is hier niet op ingegaan. Voor de geleden schade -het gederfde genot op het feestje door de mislukte haarkleur en het herstellen van haar kapsel- hield zij de kapsalon aansprakelijk.
Het oordeel van de kantonrechter
De kantonrechter vond dat sprake was van een inspanningsplicht voor de kapster. Dit betekent dat wanneer het gewenste resultaat niet is bereikt, de kapster niet aansprakelijk kan worden gehouden. Alleen als een kapper onvoldoende vakkennis heeft of als sprake is van een gebrek aan zorg/ inspanning bij de behandeling, dan is sprake van aansprakelijkheid. Dat was in casu niet het geval.
Conclusie
Kortom: als jij als kapster voldoende kennis in huis hebt en het haar naar jouw beste kunnen hebt behandeld, dan is de kans klein dat jij bij het uitblijven van resultaat schade zal moeten vergoeden. In deze zaak gaat het om een kapper, maar er zijn uiteraard veel gevallen denkbaar waarbij de vraag speelt of sprake is van een inspanningsverplichting of een resultaatsverplichting. Denk bijvoorbeeld aan de (ver)bouw(ing) of verkoop van een woning of kantoorpand, het realiseren van een website of het genereren van extra omzet door marketingactiviteiten.
Heb jij een dienst geleverd of afgenomen en is schade ontstaan? Schroom dan niet om contact op te nemen met Wouter de Veer, Tim Gijtenbeek of één van onze andere specialisten.
Bron:
Rechtbank Rotterdam d.d. 14 augustus 2020, ECLI:NL:RBROT:2020:7078
Liever direct contact opnemen?
Schroom niet, bel of mail ons vandaag nog
Op de hoogte blijven?
Laat je e-mailadres achter en ontvang als eerste onze laatste blogs en updates in je mailbox.