Home » Merkenrecht: ‘Easy’ win voor Bunq bank tegen Easyjet

Merkenrecht: ‘Easy’ win voor Bunq bank tegen Easyjet

Bunq mag ‘easy’ gebruiken, EasyGroup verliest deel merken.

merkenrecht

Soms is easy toch niet makkelijk. Het woord ‘easy’ was de aanleiding voor een merkenrecht rechtszaak tussen de Bunq Bank en Easyjet. De Bunq bank heeft namelijk diverse bankabonnementen en -producten, genaamd ‘Easy Bank’, ‘Easy Money’, ‘Easy Green’ en ‘Easy Travel’. EasyGroup, eigenaar van luchtvaartmaatschappij EasyJet, vond dat de namen van Bunq teveel op haar merken leken, zoals ‘EasyMoney’, ‘EasyCurrency’ en ‘EasyJet’ en spande een rechtszaak aan. Een rechtszaak met een opvallende uitkomst. Benieuwd wat de rechter oordeelde? Lees het in deze easy geschreven blog.

Tegenaanval Bunq
In het merkenrecht is de aanval soms de beste verdediging. Zo kan je, wanneer iemand jouw merken aanvalt, een tegenvordering instellen. Daarin stel je dat de merken waarop jouw aanvaller zich beroept helemaal niet geldig zijn. En als deze merken niet geldig zijn, dan kan jij met jouw eigen merken ook geen inbreuk maken. De primaire vorderingen van jouw aanvaller worden dan automatisch afgewezen.

Geen onderscheidend vermogen
Bunq paste deze strategie in deze zaak met succes toe. Bunq vorderde in haar tegenaanval dat een hele trits merken van de EasyGroup, zoals ‘EasyCurrency’, ‘EasyMoney’, ‘EasyBus’, ‘EasyCar’, ‘EasyCoffee’, ‘EasyHotel’ en ‘EasyJet’ nietig waren of vervallen moesten worden verklaard. Dit vanwege het ontbreken van onderscheidend vermogen, niet-normaal gebruik voor vijf jaar en/of een depot te kwader trouw.

Uitzondering voor Easyjet
De rechter was het met Bunq eens. Onder meer de merken ‘EasyCurrency’, ‘EasyMoney’, ‘EasyBus’, ‘EasyCar’, ‘EasyCoffee’ en ‘EasyHotel’ van de EasyGroup werden door de rechtbank (gedeeltelijk) nietig of vervallen verklaard. Alleen ten aanzien van het merk ‘EasyJet’ vond de rechter dat EasyGroup voldoende had aangetoond dat het merk -door intensief gebruik- weldegelijk onderscheidend vermogen had verkregen.

Zo is het marktaandeel van luchtvaartmaatschappij EasyJet 5% en is het de op één na grootste aanbieder in Europa. Daarom werd ervan uitgegaan dat een aanzienlijk deel van de consumenten bekend is met het merk EasyJet. Een substantieel deel van de Europese consumenten zal de aanduiding EasyJet als merk herkennen. Om die reden heeft dit merk wél onderscheidend vermogen en de bovengenoemde andere merken (deels) niet, aldus de rechtbank.

Merkenrecht
De les uit deze zaak: denk goed na voordat je in het merkenrecht een ander merk aanvalt. Zo’n zaak kan namelijk zomaar als een boemerang terugkomen. Het resultaat: je verliest juist jouw merken in plaats van dat je een concurrent een verbod kan opleggen.

Tot slot
Het voeren van een merkenstrategie is natuurlijk een complex proces. Als je overweegt een inbreukvordering in te stellen, dan is het verstandig om vooraf deskundig juridisch advies in te winnen. Heb je vragen over merkenrecht? Neem dan gerust contact op met Thomas van Weeren of één van onze andere specialisten.

Bronnen:
Rechtbank Den Haag 10 juli 2024, ECLI:NL:RBDHA:2024:10136

Liever direct contact opnemen?

Schroom niet, bel of mail ons vandaag nog

Op de hoogte blijven?

Laat je e-mailadres achter en ontvang als eerste onze laatste blogs en updates in je mailbox.

Inschrijven nieuwsbrief

Door |2024-07-18T11:26:01+02:00juli 18, 2024|Civiel recht|Reacties uitgeschakeld voor Merkenrecht: ‘Easy’ win voor Bunq bank tegen Easyjet
Ga naar de bovenkant