Nooit meer neprecensies!
Sinds 28 mei 2022 verboden bij wet.
Opgelet! Heeft jouw bedrijf een webshop? Of shop je zelf graag online, waarbij je eerst recensies leest? Dan moet je deze blog even lezen. Sinds 28 mei 2022 zijn de regels voor online winkelen namelijk behoorlijk aangescherpt. Zo zijn neprecensies voortaan wettelijk verboden. Ook moet betaalde reclame duidelijker zijn en zijn de regels over het delen van persoonsgegevens gewijzigd. Het doel: consumenten duidelijker en eerlijker informeren.
Al in 2019 zijn op Europees niveau afspraken gemaakt. Die afspraken worden de komende tijd in heel Europa ingevoerd. In Nederland zijn deze nieuwe (Europese) regels per 28 mei 2022 ingegaan. Wat houden de nieuwe regels in? Lees het in deze blog.
Neprecensies
Consumentenbeoordelingen zijn niet meer weg te denken van het internet. Voordat je naar een restaurant gaat, check je eerst even de recensies. Voordat je een bepaalde stofzuiger koopt, lees je even wat andere mensen ervan vonden. Er zitten helaas ook veel neprecensies tussen. Sinds 28 mei 2022 moeten handelaren recensies op echtheid controleren, voordat ze geplaatst mogen worden op de website als aanbeveling. Het plaatsen van neprecensies is dus voortaan wettelijk verboden. Om dit compleet te maken, moeten handelaren consumenten informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of beoordelingen afkomstig zijn van iemand die het product daadwerkelijk heeft gekocht. Een behoorlijk flinke klus dus voor iedere handelaar. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt hierop het toezicht.
Reclame
Daarnaast moet de consument beter worden geïnformeerd over reclames. De consument moet weten of hij/zij -bijvoorbeeld door gebruik van algoritmes- een gepersonaliseerd aanbod krijgt. Als een handelaar betaalt voor reclame, dan moet dat eveneens in de zoekresultaten worden aangegeven.
Social media
Ook social media en andere ‘gratis’ digitale diensten moeten hun werkwijze veranderen. Meestal kun je daarvan pas gebruik maken als je je persoonlijke gegevens achterlaat. Veel consumenten weten niet dat ze dan eigenlijk een contract sluiten met de aanbieder. Aanbieders moeten consumenten voortaan beter informeren over dit contract en hoe dit kan worden beëindigd. Beëindig je het contract? Dan moet je jouw persoonsgegevens ‘terugkrijgen’. De aanbieder mag die dan niet meer gebruiken.
Tot slot
Wil je weten of jouw organisatie op juiste wijze aan de nieuwe wet- en regelgeving voldoet of ben je toch nog in aanraking gekomen met neprecensies en wil je daar melding van maken? Neem dan gerust contact op met Menno Loos, Eveline Speich of één van onze andere specialisten.
Bronnen:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-157.html
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/03/29/nepreviews-en-misleidende-zoekresultaten-vanaf-mei-2022-wettelijk-verboden
https://ondernemersplein.kvk.nl/webshop-en-online-platform-moeten-klant-beter-beschermen/
Liever direct contact opnemen?
Schroom niet, bel of mail ons vandaag nog
Op de hoogte blijven?
Laat je e-mailadres achter en ontvang als eerste onze laatste blogs en updates in je mailbox.