Home » Fatbikes: de juridische schaduwzijde

Fatbikes: de juridische schaduwzijde

Wie betaalt de schade?

fatbikes

Fatbikes zijn super populair. Deze elektrische fiets gaat snel, heeft geen minimumleeftijd en ook geen helmplicht. Fatbikes zijn daarom vooral onder jongeren erg populair. Helaas heeft deze populariteit ook een keerzijde. Er is sprake van een zorgwekkende toename van het aantal verkeersongevallen met fatbikes. Opgevoerd kunnen deze elektrische fietsen snelheden van 65 km p/u bereiken. Daarmee vormen ze een serieus gevaar voor andere weggebruikers (en natuurlijk ook voor bestuurder van de fatbikes zelf). De grote vraag is: wat zijn de juridische regels bij zo’n fatbike-ongeluk en wie betaalt de schade?

Hoe zit het juridisch?
Uitgangspunt is dat degene die een verkeersfout maakt, aansprakelijk is voor de schade van een ander. Bij een ongeval tussen een motorvoertuig en een fatbike, moet de bestuurder van het motorvoertuig in beginsel minstens 50% van de schade betalen, ook als de fietser fout zat. Dit is anders wanneer een fatbike bewezen is opgevoerd en harder gaat dan 25 km p/u. Een fatbike wordt dan (ook) beschouwd als een motorvoertuig.

Voorbeeld uit de rechtspraak
Een 11-jarig jongetje botste met zijn fatbike tegen een bestelwagen aan. Hierdoor ontstond schade. Volgens een getuige ging het jongetje sneller dan 25 km p/u en negeerde hij voorrangsborden en haaientanden. Zonder vaart te minderen, stak hij een kruising over en botste vol tegen een bestelbus aan. De bestuurder van de bestelbus stelde de ouders van het jongetje aansprakelijk voor de schade aan zijn bus.

Wat vond de rechter?
De rechter stelde vast dat de fatbike harder kon rijden 25 km p/u en daarom als motorvoertuig werd beschouwd. Hoewel de bestuurder van de bestelbus ook niet adequaat op de fatbike anticipeerde, waren de vele verkeersovertredingen van het jongetje doorslaggevend. De rechter verdeelde de verantwoordelijkheid: 20% voor de bestuurder van de bestelbus en 80% voor het jongetje. Uiteindelijk beperkte de rechter de schadevergoedingsplicht van de ouders tot 50%, omdat kinderen van die leeftijd nog impulsief en onberekenbaar kunnen zijn en daarom als zwakkere verkeersdeelnemers worden beschouwd.

Tot slot
Als je aansprakelijk wordt gehouden voor de schade van een verkeersongeluk kan dit veel geld kosten. In ernstige gevallen betekent dit dat je duizenden euro’s uit eigen zak moet betalen. Heb je vragen over de aansprakelijkheid bij een botsing met fatbikes of heb je andere vragen over aansprakelijkheid in het verkeer? Neem dan gerust contact op met Thomas van Weeren of één van onze andere specialisten.

Bronnen:
Rechtbank Amsterdam 26 april 2024, ECLI:NL:RBAMS:2024:2736
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2523329-toename-ongelukken-fatbikes-artsen-willen-verhoging-minimumleeftijd-bestuurders

Liever direct contact opnemen?

Schroom niet, bel of mail ons vandaag nog

Op de hoogte blijven?

Laat je e-mailadres achter en ontvang als eerste onze laatste blogs en updates in je mailbox.

Inschrijven nieuwsbrief

Door |2024-07-08T15:31:25+02:00juli 8, 2024|Civiel recht|Reacties uitgeschakeld voor Fatbikes: de juridische schaduwzijde
Ga naar de bovenkant