Ingrediënten van een goede beoordeling
Tips en tricks voor werkgevers.
Veel bedrijven houden in december de jaarlijkse beoordelingsrondes voor hun werknemers. Vanwege het vele thuiswerken van het afgelopen jaar, is dit wellicht lastiger op te tuigen dan voorgaande jaren. Toch is het zeer belangrijk om met iedere werknemer jaarlijks een individueel beoordelingsgesprek te houden. Want als dingen niet goed gaan of moeten verbeteren, dan moet dat duidelijk worden aangegeven en schriftelijk worden vastgelegd. Dit schiet er vaak bij in of gebeurt op onjuiste wijze. Lees in deze blog tips & tricks voor een goede beoordeling.
Problemen bij dossieropbouw
Een dossier opbouwen voor iedere werknemer is belangrijk. Mocht het ooit tot een ontslag komen, dan is een goed opgebouwd dossier de enige manier om een rechter te overtuigen. Het gaat vaak mis met dossieropbouw. Voor leidinggevenden is dossieropbouw vaak geen urgente taak. De aandacht verslapt na verloop van tijd of er is sprake van veel verloop. Soms staat er überhaupt niks op papier of is de beoordeling onduidelijk geformuleerd (ruimte voor twijfel). In een goed dossier zitten o.a. gespreksverslagen van beoordelingen, schriftelijke waarschuwingen en een overzicht van aangeboden scholing/coaching.
Belang van beoordelingsgesprekken
Je kan disfunctioneren proberen te voorkomen door het voeren van regelmatige en tijdige functionerings- en beoordelingsgesprekken. Leg tijdens deze gesprekken alles vast op papier en stuur het voor akkoord of in ieder geval gezien naar de werknemer (met handtekening). Geef bij een beoordeling een duidelijk eindoordeel. Als de werknemer niet naar wens presteert, beoordeel dan ook met ‘onvoldoende’. Geef de werknemer daarna de kans om te verbeteren.
Ingrediënten goede beoordeling
Een werkgever moet duidelijk en concreet aangeven wat er aan het functioneren van de werknemer schort. Als de werknemer niet wil verbeteren, is het zaak om concreet aan te geven wat de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn. Ook de verwachtingen daarover zijn van belang. Van een werknemer kan niet verwacht worden dat hij/zij zomaar alles begrijpt en weet. Besteedt daarnaast voldoende aandacht aan scholing, coaching of begeleiding. Stel duidelijke doelen op die een werknemer realistisch gezien kan behalen. Ook consequenties (beëindiging dienstverband) bij niet-verbetering moeten goed worden gecommuniceerd.
Lessen uit de rechtspraak
De afgelopen jaren is veel geprocedeerd over disfunctioneren, dossieropbouw en alles wat daarmee te maken heeft. De belangrijkste lessen uit de rechtspraak zijn:
- Rechters stellen hoge eisen aan (1) disfunctioneringsdossiers en (2) het verbetertraject (en begeleiding en/of coaching vanuit de werkgever);
- Rechters beoordelen streng of de werknemer een reële en eerlijke kans op verbetering heeft gehad;
- Stuurt de werkgever aan op verstoring van de arbeidsverhouding? Dan bestaat de kans op toewijzing van een (hoge) billijke vergoeding;
- Bewijslast van het disfunctioneren ligt bij de werkgever (Hoge Raad 16 februari 2018).
Download hier onze checklist dossieropbouw met 14 tips & tricks. Ontvang tegelijkertijd een gratis model voor een verbeterplan. Heb je hier vragen over? Neem dan gerust contact op met Charlotte Koopman, Dorien Zwart of één van onze andere specialisten.
Liever direct contact opnemen?
Schroom niet, bel of mail ons vandaag nog
Op de hoogte blijven?
Laat je e-mailadres achter en ontvang als eerste onze laatste blogs en updates in je mailbox.