Tien minuten eerder aanwezig, extra arbeidstijd?
Loonvordering van werknemer inzake tien minuten.
Tien minuten. Dat was het onderwerp van een jarenlange rechtszaak tussen een werknemer van een callcenter en zijn werkgever. In 2021 besliste de kantonrechter dat de tien minuten die de werknemer -op grond van de regels van de werkgever- vóór aanvang van zijn dienst aanwezig moest zijn, arbeidstijd was. Dit betekende dat hij voor die tijd recht had op salaris. De werkgever was het hier absoluut niet mee eens en ging in hoger beroep. Inmiddels heeft het Gerechtshof Den Haag uitspraak gedaan in deze opmerkelijke zaak. Lees hier hoe het afliep, ter lering en vermaak.
Tien minuten
De werknemer moest, conform de bedrijfsregels, elke werkdag tien minuten eerder aanwezig zijn. Dit was noodzakelijk om de computer aan te zetten, de headset op te zetten en om in te loggen. De werknemer kon dan precies op tijd klaar zitten voor de eerste call van die dag. De werknemer vond dat deze tien minuten arbeidstijd waren, waarvoor hij loon wilde ontvangen. De werkgever vond het géén arbeidstijd, omdat de werknemer gedurende die tien minuten nog niet daadwerkelijk hoefde te werken.
Wie had gelijk?
De werknemer moest voorafgaand aan het opnemen van zijn eerste call zo’n tien computerprogramma’s opstarten. Dit gebeurde met een inlognaam en een inlogcode. Nadat alle programma’s waren opgestart, moest ook nog op een groene knop worden geklikt om in te loggen in het belsysteem. Dat inloggen mocht niet te vroeg gebeuren, omdat dat dan weer het scherm van de leidinggevende kon ‘vervuilen’. De kantonrechter oordeelde dan ook dat de tien-minuten-regel geen vrijblijvend advies was. Het was een verplichting van de werknemer en dus te zien als betaalde arbeidstijd. Concreet: de werknemer had recht op nabetaling van bijna € 3.000,-.
Hoger beroep
De werkgever liet het er niet bij zitten en ging in hoger beroep. Die wilde waarschijnlijk voorkomen dat alle werknemers opeens moesten worden nabetaald. Het callcenter ging gedetailleerd in op hoe lang het nou precies duurde om overal goed in te loggen. Dit zou maximaal 1 minuut en 40 seconden duren, zeker met een goede passwordmanager. De werkgever stelde verder dat de werknemer in kwestie regelmatig te vroeg of juist te laat inlogde. Zij hadden daar nooit een probleem van gemaakt. Er golden geen consequenties als het tien-minuten-beleid niet werd nageleefd. De werkgever herhaalde verder dat geen noodzakelijke prestaties werden geleverd gedurende de tien minuten.
Betaalde arbeidstijd
Het Gerechtshof in Den Haag oordeelde echter hetzelfde als de kantonrechter. De tien minuten moesten worden aangemerkt als betaalde arbeidstijd. Dat de werkgever het niet controleerde en dat geen sanctie volgde als een werknemer zich één of enkele minuten te laat meldde, deed daaraan niet af. Gezien de gebiedende formulering in de bedrijfsregels en de handelingen die voorafgaand aan de dienst gedaan moeten worden, was de tien-minuten-regel geen vrijblijvend advies. De werknemer kon die tien minuten niet vrij aan eigen zaken besteden en werd ‘gebonden’.
Tot slot
De rechters hechtten veel waarde aan de manier waarop de tien-minuten-regel was geformuleerd in de bedrijfsregels. Het is dan ook van belang dat de praktijk en de regels op papier bij elkaar aansluiten. Heb je vragen over dit onderwerp of andere arbeidsrechtelijke kwesties? Neem dan gerust contact op met Michiel Vergouwen, Demi op den Velde of één van onze andere specialisten.
Bronnen:
Kantonrechter: Rechtbank Den Haag 8 december 2021, ECLI:NL:RBDHA:2021:16078
Gerechtshof: Gerechtshof Den Haag 2 mei 2023, ECLI:NL:GHDHA:2023:738
Liever direct contact opnemen?
Schroom niet, bel of mail ons vandaag nog
Op de hoogte blijven?
Laat je e-mailadres achter en ontvang als eerste onze laatste blogs en updates in je mailbox.